Вебінар для вчителів: Що нового в інклюзивній освіті?

11.06.2018
Вебінар для вчителів: Що нового в інклюзивній освіті?

8 червня відбувся вебінар «Електронні освітні ігрові ресурси — нові можливості для Інклюзивної освіти», в ході якого Вікторія Євтушенко, Директор з розвитку бізнесу компанії НАВІГАТОР, розповіла аудиторії освітнього проекту «На Урок» про світові практики впровадження інклюзивної освіти, особливості розвитку інклюзивного середовища в Україні і про те, як важливо поважати різномаїття і створювати можливості отримувати якісну, повноцінну освіту недалеко від місця проживання для особливих дітей.

Лише декілька вражаючих фактів, озвучених на вебінарі:

Раніше «інвалідність» розумілася з позицій милосердя (необхідно жаліти) та з позицій медицини (необхідно лікувати). Втім зараз пануючою у Європі є соціальна модель інвалідності, яка «інвалідність» ( у лапках) розуміє як соціальну проблему, що полягає у соціальних бар`єрах і покладає на суспільство відповідальність за їх усунення.

Шляхом до вирішення цієї проблеми має бути в першу чергу законодавча база ,яка регламентує порядок і принципи підходу до освіти особливих дітей.

В країнах Європи починаючи з 70-х років ХХ ст розпочалися процеси, які призвели до прийняття потрібних законів. Ці події – це і звернення батьків і суспільних організацій, і проведення педагогічних експериментів з метою виявлення найбільш ефективної моделі і багато іншого.

В Україні вже прийнято потрібні закони.

5 вересня 2017 р. Верховна Рада України прийняла закон «Про освіту» в новій редакції. Згідно з ним інклюзивна освіта буде відбуватися у тих же навчальних закладах, якщо виникне така необхідність, наприклад, на звернення батьків.

16 січня 2018 президент Петро Порошенко підписав закон №2249-VIII "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України". Цим рішенням президент України вивів із вжитку слово "інвалід".

Виділено бюджет, при чому обсяг субвенції значно зріс у 2018 році.

На 2017 рік Уряд вперше виділив цільову освітню субвенцію на інклюзивну освіту – 209,4 млн гривень. У 2018 ця цифра зросла до 509 млн грн Новий закон про освіту впроваджує принцип “гроші за дитиною” для цієї категорії учнів та учениць, тобто кошти з субвенції надходитимуть у конкретний навчальний заклад, що його обрали батьки дитини.  Кожна така дитина отримає 23 тисячі гривень на гаряче харчування у школі, транспорт, додаткове вивчення шкільних предметів та заняття у творчих гуртках.

Крім того, до Бюджетного кодексу було внесено зміни, пов’язані з реорганізацією інтернатної системи та перетворенням інтернатів на інклюзивно-ресурсні центри.

За даними Міністерства соціальної політики сьогодні кількість людей з особливими потребами в Україні сягає 6% (біля 3 млн.). І з них більше 165 тисяч – діти. 

Кількість шкіл залучених до інклюзивного навчання 2016/2017 рік -1518, класів -  2715, кількість школярів в них – 4180, залучено асистентів вчителя - 1825

Більш ніж 50 тисяч школярів з особливими потребами не охоплені навчанням у загальноосвітніх закладах. Таким чином, показник інклюзії в Україні складає лише 7%.

Тобто на сьогодні в Україні ситуація із інклюзивною освітою знаходиться у початковому стані, але вже створені всі умови для її подальшого розвитку.

У пригоді для розвитку інклюзивної освіти стане досвід Всеукраїнського проекту «Розумна дитина», який успішно впроваджується з 2014 року як у звичайних, так і у інклюзивних класах по всій Україні. Цей проект передбачає створення в початковій школі сучасного інтерактивного середовища, що включає в себе використання індивідуальних пристроїв учня, мультимедійної дошки, проектору, ПК вчителя, а також навчання на базі електронних освітніх ігрових ресурсів – спеціально розроблених українською командою видавництва «Розумники».

Даний проект унікальний тим, що охоплює інклюзивні перші класи. Адже вчителям, які працюють з такими групами дітей значно складніше готуватися до уроків, ніж звичайним педагогам. Для дітей з особливими потребами потрібні нові навчальні матеріали, максимально наочні та зручні для сприйняття. 

Что таке електронні освітні ігрові ресурси? (ЕОІР) Це теоретичні та практичні завдання з української мови та математики, які можна виконувати як на дошці, так і самостійно на індивідуальному пристрої. Вони мають гриф МОН і повністю відповідають чинним навчальним програмам.

Електронні навчальні ігри, які використовується в проекті – повністю унікальний український продукт українською мовою, створений нашою командою – авторами, методистами та художниками.

Щоб дізнатися більше подивіться запис вебінару